Trei fețe ale zbuciumului: Crimă și pedeapsă la Teatrul Bulandra

Duminica aceasta am avut privilegiul de a asista la spectacolul „Crimă și pedeapsă”, o adaptare teatrală ce reușește să transpună în scenă complexitatea romanului lui Dostoievski. Îi datorez această experiență unei persoane cu suflet mare, căreia îi mulțumesc profund. Această întâlnire neașteptată cu spectacolul mi-a reamintit că minunile există, iar ele se manifestă prin generozitatea oamenilor.

Regia surprinde o lume suspendată între real și oniric, o atmosferă ce amplifică zbuciumul interior al protagonistului, Rodion Romanovici Raskolnikov. Obsedat de teoria conform căreia omul extraordinar poate trece dincolo de limitele moralei convenționale, Raskolnikov este redat printr-o abordare inedită, fiind împărțit între trei actori: Marius Manole întruchipează sensibilitatea lui Rodion, empatia desăvârșită care îl definește - el reprezentând felul în care este perceput de Sonia; Richard Bovnoczki redă dimensiunea lucidă a personajului, reprezentând felul rațional și analitic al personajului, așa cum este acesta perceput de inspectorul Petrovici; Vlad Logigan redă impulsul și furia personajului.

Această distribuție tripartită creează un fir dramatic coerent, accentuând complexitatea psihologică a personajului și ținându-te captiv în fiecare moment. Rodica Lazăr aduce o interpretare electrizantă în rolul Soniei, redefinind fragilitatea personajului printr-o forță interioară captivantă. Marian Râlea, cu disimularea sa magistrală și umorul subtil, oferă poate cea mai memorabilă prestație a spectacolului.

Scenografia nu a fost potrivită pentru sala în care a fost montată, geamurile și pereții blocând vederea pentru mulți spectatori, iar momentele când actorii se întind pe podea sunt practic imposibil de urmărit dacă nu ai locuri în mijloc - nu se distinge nimic. Din fericire, vocea actorilor hipnotică m-a făcut să trec peste acest impediment, în momentele când nu se vedea din cauza scenografiei ce se întâmplă pe scenă. Dincolo de inconveniență, mi s-a părut creativă ideea unei camere complet albe, pristine, sinonimă în spectacol cu conștiința personajului care, în urma uciderii, rămâne definitiv și ireparabil pătată de crimă.

În mod deosebit, interpretarea lui Marius Manole m-a impresionat prin profunzimea și autenticitatea cu care a reușit să redea dimensiunea sufletească a lui Raskolnikov, rezonând cu propria mea percepție asupra personajului.

„Crimă și pedeapsă” este mai mult decât o adaptare teatrală – este o experiență emoțională și intelectuală copleșitoare, un triumf al artei dramatice. 

     (sursă imagine: http//bulandra.ro)

Cronică realizată de Gabriela

Niciun comentariu

Un produs Blogger.